søndag den 3. maj 2015

Nyt i køkkenhaven og lidt om hvad der kom med hjem fra plantemarked i weekenden

Køkkenhaven
Det ser lidt kedelig ud i køkkenhave, på det her tid af året, nu har jeg taget lidt billeder for at jeg bedre kan følge udviklingen hen over sommeren.
Mine højbede trængte til en udskiftning i år, og det var en oplagt mulighed for at lave lidt om i planen. Det blev til 6 højbede, og et stort bed som skal bruges til planter jeg ikke lige ved hvor der skal stå endnu, til georginer og til sommerblomster. Så er der et stykke hvor vi kan så i rækker, et sort stykke med jordbær, og et stykke med kartofler. Så er der også en række med hindbær, nogle asparges, nogle højbede med små frø sået træer og ny podet frugt træer, og til sidst vores lille drivhus.
Vi har delt det op med stammer i år for at skabe lidt mere rum, jeg ville egentlig gerne have lagt noget i gangene, men det er vi ikke helt enig om (endnu)

I dag kom de første frø i jorden uden for drivhuset, jord temperaturen var på omkring de 15 grader, så vi fik sået en del. Meget står dog stadig i drivhuset til forspiring, der går lidt tid endnu før det er klar til at komme i jorden.




Plantemarked
Jeg var på plantemarked både lørdag og søndag og der kom en del planter med hjem, faktisk lidt flere end planlagt (går det ikke altid sådan)
Det var meget blandet der der kom i kurven, nogle forskellige stauder, nogle pæoner, nogle skovbunds planter og lidt alpine kom bla. med hjem

Her kommer lidt billeder af nogle af de Planter der står så fint og blomstre lige nu, de andre planter må i vente lidt med at se.





9 kommentarer:

  1. Tak for en hyggelig Lørdag sammen ,ja vi fik lidt forskellige planter med hjem ,smukke billeder af køkkenhaven, du er heldig med ham Leif til at hjælpe dig .

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak, det var super hyggelig i lørdags vi fik nogle virkelig fine tin med hjem. Ja ham Leif ham er jeg heldig med.

      Slet
  2. Det bliver simpelthen så fint! Glæder mig til at følge udviklingen. Har også lidt forskelligt til forspirring, men slet ikke så meget som dig. Bliver det ikke for varmt for det i drivhuset? Jeg har mit indendørs i et koldere rum.

    Kh
    Anna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jeg er temmelig imponeret over din Geoginsamling, måske vi skulle lave en Geogin bytte dag engang. Nej jeg syntes ikke det bliver for varmt, jeg åbner døren om dagen så der kommer luft ind, ind til videre fungerer det fint.

      Slet
  3. så lækre blomster på de planter du der fik dig... og ja jeg synes det nemt kan blive lidt svedent bag glasset pt... men også for koldt ude endnu med frost....

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg fik virkelig nogle fine ting med hjem i weekenden. Jeg åbner døren til drivhuset det hjælper

      Slet
  4. Tak for snakken på Hald Hovedgård.
    Sikke flot jeres urtehave bliver. Spændende at følge udviklingen.

    Håber du fik mange spændende ting med hjem i søndags.
    Jeg fik også handlet en del med hjem.

    Hilsen Bente.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak godt du kunne kende mig ;-) Jeg fik nogle rigtig fine planter med hjem, men jeg kunne godt have købt mere. Godt at du også fik tid til at handle lidt

      Slet
  5. Hej Jeannett.
    Ja det et altid spænende når en ny lægger en kommentar, og ofte en blog der er værd at kigge nærmere på. Du holder selv en rimelig køkkenhave, kan jeg se og læse. Sjovt min ældste søn bliver 5 år om kort tid. Så du kender alt til, at have børn med i haven, samt videregive glæden ved alt der spirer og gror.
    Det er en skøn ejendom I regerer på, plads er rart, især når man er bidt af det grønne.
    Venligst
    Henrik

    SvarSlet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...